Partner(s) in Business: De Amateur
In een serie blogs laat ik zien hoe verschillende archetypen je kunnen ondersteunen in je ondernemerschap. Maar ook hoe ze je kunnen belemmeren. Per keer bespreek ik meer of minder voor de hand liggende archetypen en hoe jij hun karaktereigenschappen in jezelf herkent. Ze kunnen in allerlei situaties in ons leven actief zijn, maar ik focus me in deze serie blogs op het ondernemerschap.
Partner(s) in business: de ‘Amateur’.
Als ik ondernemers vraag welke archetypen er in hun innerlijke boardroom actief zijn, dan krijg ik vaak archetypen te horen, waar we allemaal direct een positief gevoel bij hebben: de visionair, de innovator, de held, de ondernemer, de leider, etc. Op zich prachtige archetypen, maar ze vormen niet het hele ondernemersteam. Een aantal essentiële archetypen om als ondernemer in je boardroom te hebben zitten en waar je waarschijnlijk minder snel aan zal denken, zijn de Bedrieger, de Krijger, de Prostitué en de Amateur…
Archetypen zijn namelijk van nature neutraal. De geladen en beladen betekenis die wij eraan geven, komt uit onze eigen cultuur, of uit onze eigen ervaring in ons dagelijks leven met een ‘echt personage in die rol’. Het archetype ‘Amateur’ is zo’n voorbeeld van een archetype, dat niet direct een positief gevoel geeft, terwijl ook dit archetype staat voor hele positieve eigenschappen, die we in ons ondernemerschap heel goed kunnen gebruiken.
Een ‘amateur’ in de Westerse cultuur is over het algemeen iemand die een hobby uitoefent. In zijn vrije tijd speelt hij of zij een muziekinstrument, schildert of zingt in een koor. Het is in elk geval iemand die iets niet beroepsmatig doet. Het is een liefhebber en geen professional. Hij of zij verdient niet zijn geld met wat hij als hobby uitoefent.
Hier merk je ook direct de negatieve ondertoon. Als iemand tegen jou zegt: “Wat ben jij een amateur!” Dan is dat geen compliment.
Herken de ‘Amateur’ in jouw boardroom
De archetypische amateur kom ik vaak bij professionele (!!) cultuuraanbieders tegen. Kunstenaars, muzikanten en andere creatievelingen, die zichzelf stelselmatig omlaag halen. Zowel in de manier waarop ze over zichzelf praten, als bijvoorbeeld in het bepalen van hun uurtarief. Het gratis aanbieden van hun diensten in ruil voor ‘gratis’ PR, of voor een habbekrats spelen of optreden ‘omdat er nu eenmaal niet meer budget is’, zijn voorbeelden van situaties uit het beroepsleven van cultuuraanbieders, waarbij de archetypische amateur actief is.
Maar het is niet alleen de culturele sector waarin ik dit archetype tegenkom. De archetypische Amateur zit diep in ons allemaal. Het is het -helaas vaak negatieve- beeld dat we over onszelf hebben. De kritische innerlijke stem die tegen je zegt: “Je bent niet goed genoeg.” “Je hebt van je hobby je werk gemaakt, dat kan je nooit volledig serieus nemen….” Of “Je hebt er niet voldoende voor doorgeleerd.” Dit soort uitspraken komen van de stem van de ‘Amateur’ in onszelf.
Ik kom de Amateur vaak tegen bij ondernemers, die vastlopen, die niet genoeg klanten kunnen krijgen om volledig rond te komen. Zij halen zichzelf, hun kennis en ervaring en daarmee ook hun product of diensten stelselmatig omlaag. Met alle gevolgen van dien voor hun bedrijf.
Herken je de innerlijke Amateur in jezelf of in hoe je onderneemt? Ga eens het gesprek met hem of haar aan en ontdek welke toegevoegde waarde hij voor jou én je ondernemerschap heeft.
De kracht van de Amateur in ondernemerschap
De archetypische Amateur stimuleert ons namelijk in de groei en verbetering van onszelf en daarmee ons product of dienst, die we aanbieden. Tegelijkertijd zorgt hij voor ontspanning, plezier, tijd en aandacht in je werk. Iets wat ondernemers, zeker als ze het druk hebben, of juist financiële zorgen hebben, nog wel eens over het hoofd zien.
Groei en Verbetering
Juist de archetypische amateur daagt ons uit om boven onszelf uit te stijgen. De positieve kant van de Amateur vertelt je heel precies op welk vlak jij jezelf nog kan verbeteren. Hij laat je de zwakke plekken zien van je dienst of product, of van je team. Niet met de bedoeling om je af te branden of neer te halen, want een archetype is per definitie neutraal en zonder oordeel.
De kracht van de Amateur in onszelf is juist om aan te geven waar je groeimogelijkheden en verbeterpunten zitten. Als je durft te luisteren naar deze stem in jouw innerlijke boardroom en je er tegelijkertijd niet door laat belemmeren, ontstaat er ook ruimte voor die groei en verbetering.
Plezier en ontspanning
Een tweede positieve kracht van de Amateur is plezier hebben in wat je doet, waardoor het ontspanning biedt. Als we onze hobby’s uitoefenen, doen we dat omdat we er zin en plezier in hebben. Zingen of tuinieren geeft mij altijd heel veel ontspanning na een drukke werkdag. Dat is de functie van de Amateur in mijzelf.
Hij of zij helpt ons eraan herinneren, dat we ook beroepsmatig plezier willen (en moeten!) hebben in ons werk. Als we na de vakantie of na een weekend met heel veel tegenzin weer aan het werk gaan, weten we dat er iets niet ok is. Dat innerlijke ‘weten’ is de archetypische Amateur, die ons hiervan bewust maakt. Hij waarschuwt ons op zo’n moment dat ons werk ons te veel energie kost en dat we daar dus iets aan moeten veranderen om te voorkomen dat we uiteindelijk in een burn-out terechtkomen.
Waakhond
De laatste tip die de archetypische Amateur ons geeft, is: maak bewust tijd vrij voor en besteed bewust aandacht aan dat wat je echt leuk en echt belangrijk vindt als ondernemer. Als je een hobby, waar je veel energie van krijgt, al een tijdje niet uitgeoefend hebt, dan gaat dat wringen. Je wordt bijvoorbeeld kriegel en chagrijnig, of je krijgt steeds meer een gevoel van stress. Allerlei signalen van je lijf dat je plezier en ontspanning mist.
De Amateur is een waakhond, die ervoor zorgt dat je ook als ondernemer blijft doen, wat je echt leuk vindt. Het is de waakhond, die zorgt dat jij als ondernemer blijft groeien. Stilstand is achteruitgang ten slotte.
Gebruik archetypische duo’s in je ondernemerschap
De Amateur in jezelf herkennen is één ding. Vaak krijg ik van mijn coachklanten de vraag: “Ja maar, wat moet ik dan doen?”. Mijn eerste antwoord is dan altijd, dat je er allang wat mee doet. Alleen ben je je er niet altijd van bewust dat je handelt op basis van wat dit archetype jou influistert. Als je je bewust wordt van de Amateur in jezelf, zal je eigenlijk automatisch al anders gaan handelen of andere beslissingen nemen. Vertrouw allereerst op jezelf en op je eigen intuïtie hierin.
Vind je dat lastig? Weet dan dat archetypen nooit alleen handelen en precies dat maakt het werken met en vanuit archetypen ook zo complex. Maar hier ligt wel de oplossing om de positieve kanten van bepaalde archetypen bewuster op te zoeken, waardoor we zelf meer in onze kracht komen te staan.
De archetypen in ons sluiten bontjes. Ze werken in duo’s, trio’s of hele teams samen. De Zorger en de Krijger vormen een bekend duo, net zoals de Meester en de Leerling in ons. We kunnen ons Meester voelen op een bepaald vlak, maar tegelijkertijd ook het gevoel hebben dat we nooit uitgeleerd zijn op dat gebied.
De Amateur en Creatieveling: een krachtig duo
De Amateur en de Kunstenaar/Creatieveling is ook zo’n krachtig duo. Iedere ondernemer is en moet vaak creatief zijn om succesvol te zijn. Heb je een creatief idee? Sta dan -voordat je het lanceert- ook bewust stil bij de zwakke plekken en verbeter die. De kans op succes is dan vele malen groter. Durf hierin kritisch te zijn naar jezelf en luister naar die Amateur in jou. Weet je wat de zwakke plek is en gebruik dan weer de Creatieveling om je product of dienst te verbeteren.
Merk je dat het in je ondernemerschap niet lekker loopt? Neem de tijd voor de Amateur in je boardroom. Wat vertelt hij jou? Waar zit je groei? Wat verwaarloos je, terwijl je dat wel leuk vindt? De antwoorden zitten in jezelf opgeslagen. Heb je er hulp bij nodig? Narratieve coaching kan helpen.
Het leren herkennen van wat jouw innerlijke boardroom jou vertelt, geeft je energie en daarmee groei je als mens én als ondernemer. Wil je meer weten over jouw archetypische boardroom? Lees dan mijn blog over Ondernemen in onzekere tijden. Maak ook kennis met andere archetypen die jou als ondernemer kunnen ondersteunen, zoals de Bedrieger, de Dienaar of de Nar.
Wordt vervolgd…
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!