Ontdek het verhaal van jouw organisatie
Bepaal welke verhalen leven in jouw bedrijf
Gaan teams niet mee in een verandertraject?
Zeggen werknemers ‘ja’, maar doen ze vervolgens ‘nee’?
Lijkt jouw organisatie -of delen daarvan- een nauwelijks bestuurbare mammoettanker, die maar mondjesmaat in beweging komt?
Grote kans dat jullie officiële vaak gecreëerde verhalen, zoals de corporate story, visie, missie niet stroken met de verhalen die in de onderstroom van de organisatie daadwerkelijk leven.
Wij vertellen namelijk allemaal constant verhalen in de wandelgangen, bij klanten, aan leveranciers, enz. Via verhalen geven we betekenis aan wat we meemaken in ons werk. We leven verhalen, in plaats van dat we ze creëren.
Hét verhaal van jouw organisatie bestaat eigenlijk niet. Jouw organisatie is een vat vol verhalen. De individuele verhalen van de werknemers, klanten en leveranciers, de diverse teamverhalen én ook de officiële voor en door de organisatie gecreëerde verhalen.
Al deze verhalen samen herbergen jullie werkelijke kernboodschap en kernwaarden. Ze bepalen samen de richting die jullie als organisatie op gaan.
Narratieve organisatieontwikkeling brengt al deze verschillende verhalen samen:
- Welke patronen zijn daarin te ontdekken?
- Waar vullen ze elkaar aan en waar spreken ze elkaar tegen?
- Komt de kernboodschap en de kernwaarden die jullie willen uitstralen overeen met wat jullie daadwerkelijk laten zien?
- Welke onderliggende beelden zijn in de verhalen actief, waar jullie je nu nog niet bewust van zijn? Zijn die beelden versterkend en kunnen we ze uitbouwen, of belemmeren ze juist?
Dit zijn enkele vragen die tijdens het proces centraal staan.
Het resultaat is een organisatie waarin de corporate boodschap gedragen én geleefd wordt in woord en daad. Of een verandertraject waarvan de noodzaak erkend en gestimuleerd wordt. Door eigenaarschap en persoonlijk leiderschap vullen medewerkers elkaar aan in wat nodig is om de organisatie als geheel te laten groeien.